Choć sztuczna inteligencja ma szansę w przyszłości zmienić świat, to dzisiaj największy potencjał ma na poziomie mikro. Pozwala znacząco zwiększyć efektywność działania firm poprzez automatyzację i usprawnienie wielu praco- i czasochłonnych czynności. Jest nieocenionym wsparciem nie tylko w zarządzaniu firmą, ale także w innych obszarach. Zobacz, jakie korzyści oferują systemy Comarch ERP, w których zaimplementowano zaawansowane technologie oparte na AI.
AI – rewolucja w biznesie
Sztuczna inteligencja w najbliższej przyszłości zrewolucjonizuje gospodarkę, podobnie jak Internet zrobił to dwie dekady temu. Jednak Przemysł 5.0 to nie tylko kontynuacja transformacji internetowej, ale zupełnie nowa jakość. Ta rewolucja opiera się na zaawansowanych technologiach cyfrowych, takich jak sztuczna inteligencja, analiza danych czy Internet Rzeczy (IoT). Jej istota polega na jeszcze większym połączeniu ludzi, maszyn i procesów na przykład produkcyjnych.
Wydaje się, że w tej transformacji największą rolę odgrywa sztuczna inteligencja, której rozwój w ostatnim czasie mocno przyśpieszył (ChatGPT). AI w biznesie staje się coraz powszechniejsza. Z jej dobrodziejstwa mogą już korzystać nie tylko globalne koncerny cyfrowe, ale także małe i średnie firmy z różnych branż, a to wszystko dlatego, że napędza ona dostępne na rynku systemy ERP, przeznaczone do zarządzania kluczowymi procesami w firmie.
Comarch ERP 5.0 – zestaw innowacyjnych rozwiązań
Sztuczna inteligencja to w rzeczywistości zbiór szeregu zaawansowanych technologii, takich jak uczenie maszynowe, robotyka, przetwarzanie języka naturalnego i widzenie komputerowe. Każda z nich rozwijana jest osobno, jednak łącznie tworzą narzędzie wspierające rozwój i konkurencyjność firm. Comarch ERP 5.0 to zasilane sztuczną inteligencją, funkcjonalne systemy klasy ERP (Comarch ERP XT, Comarch ERP Optima, Comarch ERP XL, Comarch ERP Enterprise – więcej o systemach Comarch ERP), przeznaczone dla firm różnej wielkości i różnych branż. Sztuczna inteligencja zaimplementowana w tych systemach nie tylko ułatwia ich codzienne użytkowanie (np. wbudowany asystent Comarch ChatERP umożliwia komunikację z programem w sposób naturalny, podobny do rozmowy z drugim człowiekiem), ale także pozwala zwiększyć ogólną efektywność operacyjną poprzez wsparcie w takich procesach jak produkcja, sprzedaż, księgowość czy logistyka.
AI na produkcji
Produkcja to jeden z tych obszarów, gdzie wsparcie sztucznej inteligencji jest nieocenione. Systemy Comarch ERP umożliwiają zautomatyzowanie nie tylko procesu planowania i harmonogramowania, ale także wielu czynności stricte produkcyjnych. AI pomaga także skutecznie zarządzać zakupami w przedsiębiorstwach produkcyjnych. System potrafi samodzielnie wyliczyć optymalne zapotrzebowanie na materiały i wyroby. Dzięki temu można uniknąć zarówno nadwyżek zakupowych, które generują dodatkowe koszty, jak i niedoborów, które wiążą się ryzykiem przestojów w produkcji. Comarch IoT pozwala usprawnić proces technologiczny poprzez możliwość rejestracji awarii, w razie której system pozwala na automatyczne przeplanowanie produkcji oraz zlecenie naprawy po przekroczeniu norm parametrów maszyny.
Logistyka i zarządzanie magazynem
Comarch WMS to aplikacja oparta na sztucznej inteligencji, która ma wspierać kierowników i magazynierów. Odgrywa dzisiaj kluczową rolę w zarządzaniu magazynem. Pozwala prognozować popyt w oparciu o historyczne transakcje czy zamówić z wyprzedzeniem optymalną ilość surowców i komponentów. Dzięki AI firmy mogą utrzymywać optymalny stan zapasów, co pozwala racjonalniej gospodarować środkami. System, za sprawą analizy uprawnień, umiejętności i wcześniejszej pracy magazynierów jest w stanie przewidzieć czas realizacji danego zadania i automatycznie przydzielić dyspozycje, pozwalając w konsekwencji na jak najlepsze wykorzystanie ich czasu pracy i potencjału.
Handel i e-commerce
Dostępne rozwiązania z zakresu AI w systemach oferowanych przez Comarch ułatwiają prowadzenie sprzedaży zarówno stacjonarnej, jak i internetowej. Dzięki nim można nie tylko zautomatyzować wiele operacji w tym obszarze, ale także zwiększyć konwersję. Wystarczy tylko wspomnieć o rekomendacjach produktowych. To funkcja wykorzystywana już od dawna przez największych gigantów online (np. Amazon). Niektórzy wręcz wskazują, że ich sukces finansowy związany jest właśnie z wprowadzeniem wyświetlania sugestii produktów powiązanych z akurat oglądanym. W handlu stacjonarnym sztuczna inteligencja oferuje wsparcie przedstawicielom handlowym, którzy są odpowiedzialni za odpowiednią ekspozycję towarów na półkach sklepowych. Na podstawie zdjęcia półki, sztuczna inteligencja rozpoznaje produkty, zlicza je i generuje spis rozpoznanych produktów wraz z ich facingiem (etykietą zwróconą w stronę Klienta).
Księgowość i finanse
Na nie mniejsze wsparcie ze strony sztucznej inteligencji, niż w innych obszarach, mogą liczyć księgowi. Automatyzacja procesów pozwala na niemal całkowite wyeliminowanie pomyłek wynikających z niedoskonałości człowieka, bezproblemową obsługę dużej ilości dokumentów oraz podwyższenie wydajności i efektywności. Automatyzacja to także oszczędność kosztów i pracy. Programy księgowe Comarch pozwalają jednak nie tylko na automatyzację, ale także przyspieszenie wykonywania powtarzalnych operacji takich jak m.in.: przenoszenie e-faktur z Krajowego Systemu e-Faktur do rejestrów VAT lub do handlu na listę faktur zakupu, księgowanie dokumentów do KPiR, weryfikację kontrahentów w wykazie podatników VAT oraz pobieranie ich danych z GUS, czy internetową wymianę dokumentów z biurem lub oddziałem.
Podsumowanie
Potencjał AI w biznesie w zakresie wsparcia w zarządzaniu kluczowymi procesami jest już dzisiaj ogromny, a z roku na rok, wraz z rozwojem tej technologii, będzie tylko rósł. Nie warto czekać, tylko już dzisiaj zainwestować w system ERP 5.0 i zyskać przewagę konkurencyjną na rynku. Jak to bywa z każdą technologią, kto zrobi to pierwszy, ten wygra.