4.5/5 - (2 votes)

W ciągu ostatnich 2-3 lat wielu przedsiębiorców opanowało handel elektroniczny dzięki platformom sprzedażowym. Kupowanie i sprzedawanie produktów online stało się łatwe i powszechne.

W ciągu ostatnich 2-3 lat wielu przedsiębiorców opanowało handel elektroniczny dzięki platformom sprzedażowym. Kupowanie i sprzedawanie produktów online stało się łatwe i powszechne.

Ale sprzedawca na platformie, podobnie jak bloger w mediach społecznościowych, jest tylko gościem. Nie zawsze warunki są odpowiednie, są ograniczenia, wysokie prowizje – wszystko to istnieje. I nawet jeśli platforma obecnie zapewnia dobry ruch i sprzedaż, zawsze istnieje ryzyko zablokowania konta.

Co więc stanie się z twoim biznesem?

— Oczywiście, upadnie.

Jak się chronić przed „Czarnym Łabędziem”?

— Otwórz własny, niezależny sklep.

Ponadto istnieje wiele kategorii produktów, które lepiej sprzedawać poprzez własny sklep: produkty rzemieślnicze, oryginalne produkty masowego popytu, technicznie złożone produkty, które wymagają odpowiedniego doradztwa przed zakupem, produkty z unikalnymi warunkami dostawy, sprzedaż od oficjalnych dealerów itp.

Oto kilkadziesiąt przykładów z własnego doświadczenia, dla których własny sklep jest bardziej wygodnym, opłacalnym lub jedynie możliwym rozwiązaniem niż platforma sprzedażowa:

  1. Motocykle i quady;
  2. Specjalny sprzęt i części zamienne;
  3. Maszyny i wyposażenie produkcyjne;
  4. Produkty żywności ekologicznej;
  5. Markowe prezenty biznesowe;
  6. Jesiotr i kawior z własnej farmy;
  7. Ręcznie robione buty;
  8. Dostawa posiłków do domu i biura;
  9. Niestandardowa odzież w dużych rozmiarach;
  10. Wegańskie produkty szybko psujące się;
  11. Dywany podłogowe i ścienne;
  12. Lustra z oświetleniem na zamówienie;
  13. Materiały eksploatacyjne dla przemysłu maszynowego;
  14. Meble i przedmioty dekoracyjne;
  15. Sklep internetowy z projektami domów wiejskich;
  16. Wydawnictwo książek i czasopism;
  17. Torty i ciasta na zamówienie;
  18. Dostawa pizzy i sushi;
  19. Materiały tapicerskie i akcesoria;
  20. Sprzedaż kursów szkoleniowych.

Handel na marketplace jest taki samo, co sprzedawanie produktów na targu obok innych sprzedawców lub wynajmowanie działu w centrum handlowym. Platforma sprzedażowa, podobnie jak rynek czy centrum handlowe, zapewnia przepływ klientów (faktycznie nie zawsze), ale narzuca zasady jednostronnie i pobiera opłaty za wynajem i prowizję.

Własny sklep internetowy to jak otwarcie własnego, nawet niewielkiego, sklepu z oddzielnym wejściem, gdzie można wszystko zaaranżować według własnego uznania.

Otwarcie sklepu internetowego

Dzisiaj każdy chętny może uruchomić swój sklep internetowy nawet nie dysponując znacznym budżetem na rozwój i znajomością w dziedzinie IT. Wszystko już zostało wymyślone, przetestowane i jest dostępne dla zwykłych użytkowników. Jednak nawet tutaj istnieją trzy zasadniczo różne rozwiązania, z których każde ma swoje zalety i wady:

  1. Kreatorzy sklepów internetowych lub sklepy CRM;
  2. Darmowe systemy zarządzania treścią (CMS) dla sklepów internetowych;
  3. Płatne komercyjne platformy e-commerce.

Lista platform CMS (System Zarządzania Treścią – Content Management System) dla sklepów internetowych, przedstawiona w tym artykule, nie pretenduje do 100% kompletności. Według danych portalu CMS Magazine na koniec 2023 roku istnieje ponad 600 oficjalnie zarejestrowanych systemów do sprzedaży online, a liczba rozwiązań „własnych” jest znacznie większa.

Model biznesowa własnego sklepu internetowego

W e-commerce istnieje kilka elementów składowych. Są to platforma, logistyka, ruch i produkt. W przypadku platform typu marketplace 3 z 4 wymienionych kwestii, w zależności od wybranej modelu, rozwiązuje sama platforma.

Kiedy otwierasz swój własny sklep internetowy, musisz rozwiązać nie tylko kwestie związane z produktem, ale także jego przechowywaniem i kontrolą, zatrudniać i nadzorować kurierów lub podpisać umowę z firmą kurierską, zadbać o legalne metody płatności w swoim sklepie internetowym, samodzielnie zarządzać zamówieniami lub zatrudnić asystenta.

Ponadto w całości leży na Tobie przyciągnięcie ruchu klientów i praca nad rozwojem marki sklepu internetowego. Jednakże handlujesz na swoich warunkach, co dla wielu branż stanowi znaczący argument.

Jeśli jesteś gotowy rozwiązywać te zadania samodzielnie lub przy wsparciu zewnętrznego dostawcy usług, oto trzy możliwe sposoby uruchomienia swojego sklepu internetowego:

1. Sklep internetowy na konstruktorze lub platformie CRM.

Konstruktor sklepów internetowych online jest najbezpieczniejszym sposobem dla początkujących w e-commerce, aby „dotknąć” rynku niezależnej sprzedaży online. Nawet pomimo kosztów korzystania z konstruktorów, choć niewielkich, prawie wszyscy oferują bezpłatny okres próbny, abyście mogli zapoznać się z interfejsem i zaznajomić się z systemem przed podjęciem decyzji o zakupie planu abonamentowego.

W zaledwie jeden dzień tworzysz swój sklep z gotowych bloków, uruchamiasz reklamę i zaczynasz sprzedawać.

Zalety:

  • Szybki start bez programistów: zarejestrowałeś się, dostosowałeś wygląd, podłączyłeś usługi dostawy i płatności, załadowałeś produkty i gotowe – można handlować.
  • Niska cena własności: od całkowicie darmowych z ograniczeniami dotyczącymi liczby produktów, do tanich w przedziale od 10 do 30 złotych miesięcznie.
  • Brak problemów z obsługą techniczną i serwisem.
  • Możliwość rozszerzenia funkcjonalności poprzez przejście na inne plany.

Wady:

  • Tutaj, podobnie jak w przypadku mediów społecznościowych, jesteś gościem serwisu. Ale można szybko przetestować pomysł i ocenić swoje umiejętności w wolnej sprzedaży online.

Przykłady:

  • Ecwid
  • InSales

2. Sklep internetowy na własnym serwerze z darmową platformą.

Tutaj nie jesteś ograniczony ani liczbą produktów, ani twoją własną wyobraźnią w zakresie funkcjonalności i wyglądu twojego sklepu. Możesz skorzystać z gotowych szablonów i modułów, a następnie dostosować je do swoich potrzeb.

Pamiętasz dowcip?

Budują łódź podwodną według rysunków. Złożyli – wyszedł parowóz. Rozłożyli do najmniejszego szczegółu, wszystko sprawdzili, znowu złożyli – znowu parowóz. Czytają, a na dole małym drukiem: „Po montażu przetrawić pilnikiem”.

Tak samo jest z darmowymi platformami – wszystko będzie wyglądać i działać świetnie, jeśli jesteś gotowy samodzielnie grzebać w kodzie lub masz znajomego syna mamy, który zawsze pomoże za parę puszek piwa.

Oczywiście, możesz zamówić rozwój sklepu internetowego na darmowej platformie u freelancerów lub w agencji internetowej. Ale to prawdopodobnie będzie długo, nie tanio i wcale nie gwarantuje jakości.

Zalety:

  • Całkowicie darmowy system. Istnieją płatne wersje PRO wielu wtyczek i szablonów, ale naprawdę można skutecznie pracować na darmowych.
  • Brak ograniczeń dotyczących liczby produktów i klientów, pełna swoboda w kształtowaniu wyglądu i funkcjonalności.
  • To twój własny sklep na własnym serwerze. Nie jesteś zależny od zewnętrznych platform handlowych i gościnnych mediów społecznościowych. Jeśli jest kopia zapasowa, można szybko przenieść się na inny serwer lub nawet zmienić adres sklepu – twój biznes nie ucierpi.

Wady:

  • Musisz płacić mimo wszystko. Co najmniej za domenę i VPS serwer. Dla sklepu to 150-300 zł. rocznie.
  • Konfiguracja i uruchomienie zajmują sporo czasu i wymagają znajomości programowania oraz doświadczenia w pracy z wybranym „silnikiem” sklepu. Przyda się również umiejętność pracy w edytorach graficznych i znajomość zagadnień z zakresu optymalizacji SEO strony internetowej.
  • Bądź gotowy do ciągłej pracy „pod maską”. Dla darmowych platform wydawane jest wiele obowiązkowych aktualizacji, w tym także dotyczących bezpieczeństwa witryny. Musisz je instalować i konfigurować samodzielnie. A także, w przypadku wystąpienia błędów w systemie – naprawiać je samodzielnie lub szukać kolejnego freelancera i wprowadzać go w temat.

Przykłady:

  • WordPress WooCommerce
  • OpenCart
  • ModX

3. Sklep internetowy na własnym serwerze z komercyjną platformą.

Jeśli twój produkt już świetnie się sprzedaje na platformach handlowych lub planujesz skopiować cudzy udany biznes (nic w tym złego – rynek rośnie, a miejsca, na razie, wystarczy dla wszystkich), to lepiej od razu wybrać komercyjne rozwiązanie do tworzenia sklepu internetowego.

Taki wybór gwarantuje jakość i zgodność z wszystkimi współczesnymi zasadami i trendami e-commerce oraz oferuje kompletną funkcjonalność do skutecznej sprzedaży online już od momentu uruchomienia.

Tak, to kosztuje pieniądze. Ale jednocześnie otrzymujesz profesjonalne narzędzie do sprzedaży przez internet z wsparciem dewelopera i praktycznie nieograniczonymi możliwościami dostosowania witryny do swojego biznesu.

Zalety:

  • Profesjonalna i niezawodna platforma z funkcjonalnością „jak u liderów rynku”. W rzeczywistości nawet nie „jak”, ale właśnie ta, ponieważ wielu „topów” korzysta z tych systemów.
  • Wysoka wydajność i brak błędów związanych z niedociągnięciami platformy, jak to często bywa w przypadku darmowych „silników” sklepów internetowych. Jeśli jednak błędy się pojawią, są one szybko naprawiane przez dewelopera platformy.
  • Zawsze „na topie” – twórcy komercyjnych platform, tak jak w przypadku konstruktorów sklepów, zawsze śledzą zmiany na rynku i wprowadzają nowe funkcje do swoich systemów.
  • Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek i zewnętrznych usług „po wyjęciu z pudełki” – import i eksport, programy magazynowe i księgowe, SEO, reklama, analiza, usługi dostawy i płatności, nawet integracja z platformami handlowymi jako dodatkowe witryny i wiele więcej.
  • Centralne wsparcie od twórcy platformy, a nie tylko od dewelopera twojego sklepu.

Wady:

  • Koszt wdrożenia i utrzymania. W średnim zestawie z wystarczającą funkcjonalnością musisz być gotowy wydać co najmniej 2-4 tysiące na licencje oprogramowania i jeszcze co najmniej tyle samo na prace związane z uruchomieniem. Ponadto będziesz musiał corocznie odnawiać licencje. Zazwyczaj wynosi to do 50% kosztu ich zakupu. Jeśli chodzi o „potężne i mocne” sklepy, to koszt uruchomienia zaczyna się od 20 tysięcy i więcej.

Przykłady:

  • Shopify

Miks pierwszej i trzeciej opcji.

Jest jeszcze jeden wariant, który łączy wszystkie zalety trzeciej opcji, ale cenami i prostotą wdrażania sklepu internetowego, jak w pierwszej opcji! Na polskim rynku niedawno pojawiła się platforma do tworzenia sklepów internetowych w tzw. chmurze >Web Systems Pro<.

Zalety:

  • Wszystkie wymienione powyżej w trzeciej opcji.
  • Nie trzeba martwić się o wybór hostingu (serwera), wszystko jest już skonfigurowane i gotowe. Nie trzeba zatrudniać administratorów systemów. Po dokonaniu płatności lub rejestracji (pierwsze 15 dni za darmo) w ciągu maksymalnie dwóch godzin uzyskujesz dostęp do już uruchomionego sklepu internetowego.
  • Skalowalność i obsługa dużej liczby użytkowników – przetestowane na 500 tysiącach produktów.
  • Przyjazny i zrozumiały interfejs do szybkiego nauki konfiguracji panelu administracyjnego sklepu. W momencie pisania interfejs był dostępny w trzech językach – polskim, angielskim i rosyjskim.
  • Duży wybór szablonów graficznych i dodatkowych modułów (wtyczek), które można zainstalować jednym kliknięciem.

Wady:

  • Darmowy tylko przez pierwsze 15 dni, potem trzeba jednak płacić, ale ceny są przystępne, jeśli chodzi o standardowe ceny, to wahają się one od 30 do 200 zł. miesięcznie, w zależności od wybranego planu taryfowego. Ale zdarzają się promocje ze zniżkami.
  • Niewielka liczba integracji z polskimi serwisami…

Podsumowanie

Jeśli prowadzisz startup zajmujący się sprzedażą szarych, równoległych importów iPhone’ów, lub już handlujesz niewielkim asortymentem produktów na platformie marketplace, zwróć uwagę na kreatorów. To pozwoli ci bardzo szybko i ekonomicznie rozpocząć działalność bez angażowania osób trzecich i spróbować sprzedaży na własną rękę.

Jeśli jesteś inżynierem, technikiem, albo po prostu bardzo oszczędną osobą, która nie boi się trudności – twoją drogą są darmowe „silniki” sklepów internetowych. Nie żałuj swojego czasu i śmiało rzuć się w wir tworzenia layoutu i skryptów!

A jeśli jesteś przedsiębiorcą „doświadczonym” lub znasz się na tym, jak sprawy wyglądają w udanych sklepach internetowych od środka, to najlepszym wyborem dla szybkiego wzrostu twojego biznesu bez zbędnych trudności technicznych będzie płatny system zarządzania treścią sklepu internetowego.